Flyttstädning
Vi erbjuder förmodligen den bästa flyttstädningsservicen i Norrland.
✔ Fast pris
✔ Flexibla tider
✔ Klart inom 24 timmar

Din åsikt är viktig för oss.
Se våra toppomdömen.
Flyttstädning av hög kvalité
Flyttstädning i samband med flytt är ett vanligt förekommande krav i hyresavtal. Vi på Älvis Städ AB vet att det kan vara en svår tid när du ska flytta och vi vill hjälpa till genom att göra processen så enkel som möjligt för dig.
Vi erbjuder professionella flyttstädningstjänster som säkerställer att ditt hem är redo för nya hyresgäster eller ägare! Med vår ansvarsförsäkring behöver du aldrig oroa dig om något skulle gå sönder under städningen, vilket är osannolikt men möjligt, eftersom vi täcker den kostnaden för dig!
Skulle du mot all förmodan inte vara helt nöjd gäller vår 14-dagars-garanti och det är bara att kontakta oss så åtgärdar vi eventuella fel, helt utan extra kostnad! Det ska vara tryggt att beställa städning!

Sköt flytten du, så sköter vi städningen.
Fltytstädning med omnejd
Vi erbjuder professionell flyttstädning till konkurrenskraftiga priser. Vi är experter på flyttstädning och garanterar att ditt nya hem kommer att vara gnistrande rent och redo för dig att flytta in i. Med vår flyttstädning kan du vara säker på att allt kommer att vara rent och fräscht när du flyttar in. Vi använder endast miljövänliga och effektiva rengöringsprodukter för att ge dig bästa möjliga städtjänst.
Hur flyttstäd fungerar
Flyttstäd syftar på en grundlig rengöring av alla allmänna ytor, kök, badrum och fönster. I priset ingår även städmaterial och färdkostnad! Däremot väljer vi att inte presentera en allmän prislista för flyttstäd eftersom priset kan påverkas av olika faktorer – såsom bostadens storlek och kundens egna preferenser.
Vi anpassar vår arbetsstyrka så att vi ska klara av flyttstädningen inom samma dag som den påbörjats. På så sätt blir det både tids- och kostnadseffektivt för dig som kund!

Vad ingår i flyttstäd tjänsten?
Vi har en utskriftsvänlig checklista för flyttstädning här.
Kök
- Torkar rent utvändigt och invändigt på kyl och frys (även under och bakom bara om dem är framdragna)
- Rengör kokplattorna / stekhäll, även kanterna
- Torkar rent på ovansida spis och om spisen är framdragen av kunden så städar vi bakom, under och på sidorna av spisen. Det yttre glaset till ugnsluckan ska ha monteras bort i förväg av kund för att kunna rengöra mellan glasen.
- Rengör spisfläkt, kåpa och filter
- Rengör ugn och mikrovågsugn
- Rengör spisgaller och spisplåtar
- Torkar av alla skåp invändigt och utvändigt
- Tvättar diskbänk och disk ventil / ploppen, vask och skärbräda
- Diskmaskin torkas utvändigt och invändigt, silen/filtret
rengörs - Undersidan på blandare / tvättställ
- Rengör golv, väggar och tak
- Putsar alla fönster på in- och utsidan och mellan glasen
- Torkar av dörrar och handtag
Grovkök / Tvättstuga
- Tvättmaskin, torktumlare och torkskåp rengörs in- och utvändigt och avtorkas. Filter rensas
- Golvbrunnar rengörs
- Luftventiler och galler rengörs
- Förvaringsutrymmen våttorkas med rengöringsmedel
- Undersidan på blandare / tvättställ
- Dammsugning av golv
- Våttorkning golv
Badrum
- Rengör toaletten och tvättstället
- Torkar av rören
- Putsar alla fönstren
- Rengör badkaret/duschkabin och avkalka
- Rengör under / bakom och på sidorna av badkaret om det är framdragen och badkarsfronten är borttagen av kunden.
- Rensar golvbrunn
- Torkar av badrumsskåpet in- och utvändigt
- Undersidan på blandare / tvättställ
- Putsar speglar
- Dammsuger golv och våttorkar golv
Vardagsrum & Sovrum
- Rengör väggar och tak från damm
- Putsar alla fönster på in- och utsidan och mellan glasen
- Torkar av fönsterbleck in och utvändigt
- Rengör lister
- Rengör alla element, även bakom
- Torkar av dörrar och handtag
- Torkar ur skåp och garderober
- Dammsuger golv och våttorka golv
- Torkar av eluttag och strömbrytare
Tilläggstjänster
- Balkong/Uteplats/Altan (ej inglasat).
- Inglasat.
- Garage.
- Bastu.
- Vindsförråd.
- Vattenlås.
- Persienner.
- Biarea.
Vad som INTE ingår i en flyttstädning
- Borttagning av tavelkrokar eller andra spikar / skruvar i vägg eller ytor
- Borttagning av tejp, klistermärken, etc.
- Borttagning av hyllpapper i skåp, lådor, garderober, etc.
- Rengöring av överlåtna förvaringsmöbler till nästa boende
- Rengöring bakom eller under överlåtna förvaringsmöbler
- Rengöring av kakelfogar i hela badrummet, däremot torkas alla väggar
- Rengöring bakom och under vitvaror ingår ej om föremålen inte är framflyttade.
- Hantverksmässiga arbeten såsom målning, reparationer, lamp byten, trädgård, snöskott, m.m.
Vad krävs inför flyttstädningen?
För att vi ska kunna utföra en så effektivt som möjligt flyttstäd är det viktigt att vi har goda förutsättningar. Det är bra om du kan se till att det inte finns lösa föremål eller andra kvarlämnade prylar som kan vara i vägen när vi genomför städningen.
Under en flyttstäd flyttar vi aldrig fram tunga hushållsmaskiner då det finns risk för skador på känsliga golv eller väggar. Vi rekommenderar istället att ni själva flyttar fram de maskiner som ni vill ha det städat bakom.
Alternativt kan vi hjälpa till att flytta maskiner men står då inte för eventuella skador som kan framkomma. Vill ni att vi hjälper till med flytt av tunga föremål inför en flyttstäd, meddela i så fall din kontaktperson i förväg, så fixar vi det!
Viktiga punkter som du bör ta hänsyn till inför en flyttstädning
- Om det kommer att finnas möbler eller andra föremål kvar i bostaden är det viktigt att meddela vad som kommer lämnas kvar. En övrig timdebitering kan tillkomma ifall möbler behövs/önskas flyttas runt eller rengöras. Detta behöver ni upplysa oss om i förväg.
- El, varmvatten och fungerande avlopp krävs under städdagen. Kontrollera att allt detta finns tillgängligt.
- Eventuell badkarsfront ska om möjligt monteras bort i förväg.
- Vitvaror kyl/frys/spis som ni önskar få städade bakom skall vara framdragna innan städningen. (Personal drar ej fram dessa på grund av risk för skador på golv.) Flytt av tunga föremål ansvarar kunden för. Möjlighet finns däremot för hjälp till förflyttning av tunga föremål – meddela din kontaktperson i förväg i så fall. Skador som förekommer till följd av detta ansvarar företaget ej för.
- Kyl och frys skall vara avfrostade och avstängda i förväg. Lämna dörrarna på glänt för att undvika dålig lukt. Lägg gärna en handduk eller liknande på golvet så att det inte rinner in vatten under kyl och frys.
- Vill ni få rengjort/ avtorkat mellan glasen i ugnsluckan så måste ni montera bort / dela glasen innan vi kommer. Om ni har en självrengörande ugn med pyrolysemalj, är det viktigt att ni upplyser oss om detta i förväg.
- Samtliga fönster skall vara lättillgängliga, gå att öppna och stänga samt sitta på en arbetshöjd upp till 2,5 meter från mark- och golvnivå. Vid avvikelser, upplys oss om detta i förväg.
- Allergisanering ingår ej. Dock städas det givetvis ordentligt efter husdjur.
- Om det finns några befintliga skador eller känsliga ytor i bostaden, är det viktigt att ni informerar oss om detta i förväg.
- Våttorkning av tak och väggar ingår ej. Fläckar tas ej bort med risk för påverkan.
- Vid minusgrader tvättas EJ fönsterrutor utvändigt. Fönster putsas mellan glasen under förutsättning att de är lättåtkomliga, lätta att öppna och vi inte riskerar att skada färgen eller rutorna genom att öppna dem. Utsidan putsas i den mån städpersonalen kan komma åt utan problem.
- Väggar rengörs i regel enbart med dammtorkning då tapeter eller färg kan skadas. Av den anledningen är vi försiktiga med användning av vatten eller annat medel på väggar.
- Vi förbehåller oss rätten att avsäga oss en städning ifall vi anser att bostaden är onormalt nedsmutsad, dock ger vi dig möjligheten till timdebitering eller nytt fast pris baserad på lägenhetens befintliga skick. OBS! Detta är mycket ovanligt, men det händer ibland att vi kommer till bostäder som snarare behöver en sanering och inte en flyttstädning.
Fördelarna med flyttstäd hos Älvis Städ AB
Älvis Städ AB är seriösa SRY-certifierade specialister som garanterar högkvalitativa städtjänster. Vår långa erfarenhet har tränat oss i vad som krävs för en så effektiv och väl genomförd flyttstädning som möjligt så att du som kund alltid blir nöjd med våra tjänster.
För att du ska känna dig ännu mer trygg med våra tjänster ebjuder viansvarsförsäkring, vilket innebär att skulle något mot all förmodan skadas under städningen, står vi för kostnaden.
Vi erbjuder även en 14-dagars-garantiså att om du inte känner dig nöjd med den utförda städningen är det bara att kontakta oss så åtgärdar vi det direkt!
RUT-avdraget ingår även i priset som erbjuds dig, så du behöver inte oroa dig om att ansöka för RUT-avdraget själv!
Kostnad och bokning för flyttstädning
Vi har tyvärr ingen allmän prislista. Detta eftersom priset på vår flyttstädningstjänst kan variera markant beroende på olika faktorer och vi gör justeringar baserat på vad uppdraget kräver samt om kunden har specifika önskemål.
För att få ett pris på tjänsten behöver du kontakta oss via vårt offertformulär, fylla i de uppgifter som anges i formuläret och skicka en offertförfråga. Då återkommer vi till dig inom 48 timmar med vidare information kring tjänsten, tjänstens leverans, samt ert pris. Priset är alltid ett fast pris. På så sätt behöver du inte vara orolig över extra kostnader i det fall där arbetet nu tar längre tid än beräknat, och med nöjdkund garantin återgärdar vi även eventuella missar som uppstått utan extra kostnad.
Vad priset för flyttstädning baseras på
Vi baserar priset främst utifrån antal kvadratmeter, men det tillkommer även justeringar utifrån antal badrum/kök och eventuella utrymmen såsom biarea, av denna anledning kan vi inte uppge ett offentligt pris för vår tjänst.
Vid din bokning ansöker vi för RUT-avdraget så att du ska kunna få ett reducerat pris med upp till 50% avdrag. Du hittar mer information om vad detta innebär på Skatteverkets hemsida eller direkt på vår sida om RUT-avdraget.
Sedan RUT-avdraget trädde i kraft har många svenskar kunnat dra nytta av förmånliga priser på hushållsnära tjänster. Hushållsnära tjänster omfattar städning, trädgårdsarbete och barnpassning, bland annat. Med RUT-avdraget kan du dra av 50% av arbetskostnaderna upp till 25 000 kronor. Detta skattereducerade pris ger dig betydligt lägre kostnader. För personer över 65 år är avdraget ännu större, där du kan dra av 50% upp till 50 000 kronor. Avdraget gäller per person och år.
Har du frågor får du gärna kontakta oss via kundtjanst@alvisstad.se.
Hur bokar jag in flyttstäd?
Flyttstädning kan du boka in genom att gå in på offert och fylla i offert formuläret. Vi kontaktar dig sedan via mejl med svar på offertförfrågan. Du kan även ringa oss på vårt växelnummer 090 – 765 76 10 eller skicka ett mejl till kundtjanst@alvisstad.se.
Vilka städer gäller era flyttstädning tjänster för?
Vi flyttstädar i Umeå, där vår huvudkontor är placerad, men även i Bjurholm, Boden, Härnösand, Kalix, Kramfors, Luleå, Nordmaling, Norsjö, Piteå, Robertsfors, Skellefteå, Sundsvall, Timrå, Vindeln, Vännäs, Älvsbyn, Örnsköldsvik och Överkalix.
När jag bokar in flyttstädning, måste jag då själv göra något för att få RUT-avdrag?
Nej, vi sköter allt administrativt för RUT-avdraget då vi bokar in din flyttstädning. Du får ett brev från Skatteverket att vi ansökt om RUT-avdrag på er. Läs mer om RUT-avdrag här.
Vad händer om något går sönder under flyttstädningen?
Älvis Städ AB har ansvarsförsäkring som täcker eventuella skador som orsakas av vår personal under flyttstädningen.
Drar ni fram kyl och frys när ni flyttstädar?
Nej, vi drar inte fram kyl eller frys under flyttstädning då det alltid finns risk att skada golvet, men drar kunden fram dom själv så städar vi självklar utrymmet bakom!